Žijeme dobu, ktorú psychológ Aaron Ben-Zeév nazýva tou najlepšou i najhoršou pre zaľúbených. „Kybernetický priestor je alternatívnym, dostupným prostredím, ktoré nám poskytuje ľahký prístup k mnohým dostupným a vytúženým možnostiam. Netreba veľa robiť ani investovať značné prostriedky za účelom vstúpiť do tohto vymysleného raja. Milióny ľudí vás túžobne očakávajú na sieti každú chvíľu počas dňa. Sú k dispozícii a je jednoduché ich nájsť.“

Práve preto sa vyžaduje čo najväčšia opatrnosť. Skrýva sa za sociálnym profilom naozaj úprimný človek, ktorý nám dáva lásku, alebo len podvodník, ktorý hľadá cestu k našej peňaženke? Nejde o nič nezvyčajné: napríklad na online zoznamkách priznalo 40 % ich užívateľov, že sa stretli s falošnými profilmi, a 20 % bolo požiadaných o zaslanie peňazí.

05

Pozrime sa aspoň na fakty z Veľkej Británie. Podľa Národného úradu pre podvody vo Veľkej Británii finančné podvody spôsobili škodu až 73 miliárd libier v roku 2012. Číslo dramaticky narástlo – aj vďaka upravenej metodológii výpočtu – z 13 miliárd v roku 2006 a 30 miliárd v roku 2010.

V roku 2012 sa 3,5 miliardami libier sa na celkovej štatistike podieľali podvody založené na masovom marketingu – využívajúcom sociálne siete, messaging či e-maily. Tento typ podvodu tvorí približne polovicu podvodov, ktoré poškodzujú jednotlivcov – dokonca trikrát viac ako podvody založené na krádeži identity. „Bez ohľadu na metódu podvodníka, masové marketingové podvody majú dva spoločné prvky. Po prvé, kriminálnici sa snažia okradnúť viacero jedincov, aby maximalizovali príjmy. Po druhé, schémy vždy závisia na presvedčení obetí, aby previedli peniaze kriminálnikom vopred – na základe sľúbených tovarov, služieb alebo iných benefitov, ktoré majú nasledovať. Pochopiteľne, že neexistujú a nikdy nebudú doručené.“

Vo Veľkej Británii priznalo podvod založený na predstieraní lásky prostredníctvom internetu zatiaľ 3 500 obetí, ročne ich je približne 600, píše Daily Telegraph. Medziročne narástol ich počet o 16 %, obete deklarovali škodu vo výške 33,7 miliónov libier. Odhaduje sa, že počet obetí je oveľa vyšší – len vo Veľkej Británii by ich malo byť okolo 230-tisíc. Ide o relatívne nový typ podvodu, ktorý sa podľa výskumníčky Monicy Whitty z Leicesterskej univerzity začal prejavovať približne okolo roku 2008.

Za vlaňajšok poznáme údaje napríklad z Austrálie. Podľa Austrálskej komisie pre konkurenciu a spotrebiteľov bolo 2 620 Austrálčanov podvedených falošnou internetovou romancou o 22,7 miliónov dolárov. Priemerne stratil každý podvedený 8 600 austrálskych dolárov, čo je približne 5 600 eur. “Romantické podvody naďalej spôsobujú vážnu emocionálnu a finančnú ujmu komunite. Vieme, že tieto čísla sú iba špičkou ľadovca, pretože mnoho obetí sa odmieta priznať priateľom, rodine či úradom, že sa stali obeťou podvodu,” hovorí Delia Rickard, zástupkyňa predsedu austrálskej komisie.

Zdá sa, že Austrálčania sa usilujú naozaj chrániť svojich občanov pred rizikom (nielen) láskopodvodov. Majú veľmi dobre fungujúcu službu ScamWatch, podľa ktorej v januári 2016 bolo nahlásených 268 podvodov so stratou niečo vyše milióna dolárov. Keďže iba tretina podvodov bola sprevádzaná finančnou stratou, priemer na osobu vychádza na viac ako 11 000 AUD (7 200 eur). Ľuďom, ktorí posielajú peniaze do rizikových krajín, napísali v rámci Scam Disruption Project list, aby zvážili takéto transfery peňazí – do šiestich týždňov prestalo peniaze posielať až 75 % prípadov. Spolupracujú so sociálnymi sieťami, aby sa na takéto weby nedostali podvodníci. Rovnako pripravili návody na najlepšiu prax pre internetové zoznamky: takéto služby by napríklad mali návštevníkov upozorniť na reálnu hrozbu falošných profilov. Alebo by sa mali snažiť rozpoznať podvodníkov na základe spoločných znakov: používaných mien, jazyka, charakteristík; online zoznamky by mali skontrolovať fotografiu užívateľa či byť pozorné, keď sa do zoznamky prihlásil z cudzej krajiny spájanej s podvodmi. Cenné sú najmä kľúčové posolstvá, ktoré Austrálčania pripravili. To najhlavnejšie znie: “Každý sa môže stať obeťou podvodu – buďte opatrní.”

Ako spoznať online podvodníka?

Podľa FBI zo San Diega sú to tieto základné charakteristiky:

  • Núti vás opustiť zoznamku, kde ste sa stretli a komunikovať cez e-mail alebo instant messaging.
  • Stále vám preukazuje neprestajné pocity lásky.
  • Pošle vám fotku, ktorá vyzerá ako z módneho časopisu.
  • Tvrdí, že je z vašej krajiny alebo pracuje v zámorí.
  • Chce vás navštíviť, ale potom sa mu nedá prísť, lebo sa stala tragická nehoda.
  • Pýta si peniaze z rozličných dôvodov: cestovanie, zdravotné výdavky, účty za hotel, účty za hospitalizáciu pre deti alebo príbuzného, víza, oficiálne dokumenty, atď.

 

Viac o téme v tomto článku.